ESG
Ład korporacyjny
Postępowanie w biznesie
Polityki postępowania w biznesie i kultura korporacyjna

[G1-1] GK KOGENERACJA S.A. działa w sposób etyczny i zgodny z prawem, a realizacja zasad odpowiedzialności społecznej biznesu i zrównoważonego rozwoju jest dla Grupy kluczowym zagadnieniem. Spółki Grupy dbają, by wartości takie jak: partnerstwo, rozwój i odpowiedzialność, zawsze były częścią procesu rozwojowego biznesu, a proces ten wspierają wewnętrzne regulacje. Najważniejszą z nich jest Kodeks Etyki, który stanowi praktyczny przewodnik umożliwiający przestrzeganie przepisów prawa, dobrych obyczajów, standardów zachowań wynikających z kultury organizacyjnej spółek Grupy oraz ogólnie przyjętych dobrych praktyk.
Kodeks Etyki, został przyjęty na poziomie Grupy Kapitałowej PGE i obowiązuje we wszystkich spółkach zależnych. Do znajomości zapisów Kodeksu, a przede wszystkim do przestrzegania wskazanych w dokumencie wartości i zasad zobowiązany jest każdy pracownik zatrudniony w GK KOGENERACJA S.A., w tym kadra kierownicza oraz wszystkie osoby pracujące na rzecz spółek Grupy.
Etyczne wartości obowiązujące w całej GK PGE, w tym w GK KOGENERACJA S.A. to:
Zasady obowiązujące w całej GK PGE, w tym w GK KOGENERACJA S.A. to:
Każdy pracownik podczas podpisywania umowy o pracę zobowiązuje się do przestrzegania Kodeksu Etyki, Zasad Przeciwdziałania Korupcji oraz podpisuje Oświadczenie o nie występowaniu konfliktu interesów. Szkolenia z etyki i przeciwdziałania korupcji są elementem procesu wdrożeniowego dla każdego nowego pracownika oraz organizowane są cyklicznie, co 3 lata szkolenia przypominające dla wszystkich pracowników Grupy.
Grupa wdrożyła dokumenty rozszerzające zakres Kodeksu Etyki. Najważniejsze z nich to:
Polityki regulujące działanie Grupy dotyczą wszystkich obszarów jej funkcjonowania. Każdy kodeks, polityka czy regulamin jest zatwierdzany przez Zarząd po uprzedniej konsultacji z dyrektorami poszczególnych działów. Informacje o politykach przekazywane są pracownikom, partnerom biznesowym i wszystkim zainteresowanym stronom za pomocą newsletterów, e-maili, webinarów, szkoleń oraz warsztatów stacjonarnych i online. Dodatkowo pracownicy mają dostęp do bazy Wewnętrznych Aktów Normatywnych (WAN) w intranecie.
W celu zapewniania najwyższej jakości usług wdrożono Zintegrowany System Zarządzania (ZSZ), który zapewnia spójność dokumentów wewnętrznych i zewnętrznych z przepisami prawa i standardami rynkowymi, a tym samym zarządzanie kluczowymi procesami w sposób całościowy. Niezależne Zintegrowane Systemy Zarządzania w KOGENERACJI S.A. i EC Zielona Góra S.A. funkcjonują w oparciu o Politykę Ochrony Środowiska w Grupie Kapitałowej PGE.
Normy Zintegrowanego Systemu Zarządzania przyjęte w Grupie

Systemy są monitorowane i audytowane przez niezależne jednostki certyfikujące. W Jednostce Dominującej certyfikat jest ważny do 30 maja 2025 r. oraz w spółce zależnej certyfikat jest ważny do 6 lipca 2027 r. Za prawidłowe funkcjonowanie ZSZ odpowiadają Zarządy spółek.
GK KOGENERACJA S.A. koncentruje się na zachowaniu i promowaniu najwyższych standardów, przestrzeganiu praw człowieka w swojej działalności oraz wzmocnieniu systemu zarządzania etyką. Jest to bardzo ważny obszar, dlatego Grupa dba o przestrzeganie swoich wartości i doskonali podejście do zagadnień etyki poprzez aktywne zarządzanie tym obszarem oraz budowanie relacji wewnętrznych i zewnętrznych, opartych na wzajemnym szacunku i zaufaniu. Ten obszar jest istotny, ponieważ dotyczy całego łańcucha wartości, a naruszenia praw człowieka prowadzą nie tylko do strat finansowych i wizerunkowych, lecz przede wszystkim są moralnie nieakceptowane.
Spółki Grupy stosują procedury należytej staranności zgodne z modelem wskazywanym w Wytycznych ONZ dla biznesu i praw człowieka:
Spółki Grupy zobowiązują się do poszanowania i przestrzegania praw człowieka, a także do przestrzegania zapisów i wytycznych w uznanych międzynarodowych normach prawnych takich jak:
Nadzór i zarządzanie tematyką praw człowieka i etyki zostało powierzone Radzie Etyki, która przy wsparciu Departamentu Compliance, monitoruje przestrzeganie zapisów Kodeksu Etyki, w tym poszanowania praw człowieka, rozpatruje zgłoszone naruszenia etyczne, zgłasza inicjatywy rewizyjne Kodeksu Etyki, organizuje i nadzoruje szkolenia z zakresu etyki i praw człowieka.
W przypadku wystąpienia podejrzenia naruszenia przepisów prawa lub zasad zawartych w Kodeksie Etyki, każda osoba może skorzystać z dostępnych narzędzi informacyjnych w celu zgłoszenia naruszenia. Mechanizm zgłaszania naruszeń oraz ochrona sygnalistów w Grupie został szczegółowo opisany w rozdziale III pkt 1, Własne zasoby pracownicze [S1-3].
Zarządzanie relacjami z dostawcami
[G1-2] Podstawą sukcesu Grupy są właściwe relacje biznesowe, oparte na wzajemnym zaufaniu i uczciwości. Spółki Grupy mają świadomość, że przejrzyste i etyczne postępowanie w biznesie, polegające na stosowaniu zasad zgodności z prawem i wspieraniu uczciwych zachowań, stanowi podstawę dobrych relacji i pozwala na realizację wspólnych celów. W obowiązującym w całej GK PGE Kodeksie Postępowania dla Partnerów Biznesowych spółki Grupy zobowiązują swoich partnerów do stosowania opisanych zasad postępowania, aby zapewnić przestrzeganie zasad etycznych w całym łańcuchu dostaw.
Zgodnie z zapisami Kodeksu GK KOGENERACJA S.A. współpracuje jedynie z takimi dostawcami i partnerami biznesowymi, którzy prowadzą działalność biznesową w sposób uczciwy spełniając kryteria społeczne i środowiskowe. Relacje z podwykonawcami, partnerami biznesowymi oraz dostawcami oparte są na obustronnym zaufaniu, szacunku oraz profesjonalizmie. Zakupy i zamówienia są realizowane na podstawie przejrzystych i obiektywnych zasad, zgodnych z obowiązującym prawem i jasno określonych procedurami wewnętrznymi takimi jak: Polityka Zakupowa Grupy Kapitałowej PGE czy Procedura Ogólna Zakupów GK PGE.
W Grupie nie wdrożono osobnej polityki mającej na celu zapobieganie opóźnieniom w płatnościach. Spółki Grupy realizują procesy płatności za zobowiązania w transakcjach handlowych z uwzględnieniem zapisów Ustawy w z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych. Dodatkowo do obowiązujących regulacji wewnętrznych Grupa wprowadziła zapisy mające na celu zapewnienie sprawnej realizacji procesu płatności oraz minimalizacji ryzyka związanego z nieterminowymi płatnościami.
W Grupie obowiązują:
Dokumenty te regulują podział odpowiedzialności i zakres zadań realizowany przez poszczególne komórki organizacyjne w procesowaniu dokumentów księgowych związanych z płatnościami.

Zapobieganie korupcji i przekupstwu oraz ich wykrywanie
[G1-3] Grupa posiada opracowaną i wdrożoną Politykę antykorupcyjną, której celem jest redukcja do minimum ryzyka wystąpienia tego zjawiska. Dokument zawiera wskazówki, które pozwalają na zidentyfikowanie oraz unikanie korupcji. Za wdrożenie i nadzór nad realizacją niniejszej polityki odpowiada kadra kierownicza GK KOGENERACJA S.A. Polityka stanowi uszczegółowienie zapisów Kodeksu Etyki i powinna być rozumiana spójnie z tym Kodeksem oraz z przepisami antykorupcyjnymi powszechnie obowiązującego prawa.
Wytyczne obowiązują wszystkich pracowników spółek Grupy bez względu na stanowisko i staż pracy. Wszyscy nowi pracownicy zobowiązani są do udziału w szkoleniach dotyczących przeciwdziałaniu korupcji. Pierwsze szkolenie podstawowe odbywa się w pierwszym półroczu od daty zatrudnienia. Kolejne szkolenia są odnawiane minimum raz na 3 lata. Wiedza może być dodatkowo uzupełniana w ramach dedykowanych szkoleń antykorupcyjnych skierowanych, m.in. do osób zajmujących stanowiska w obszarach potencjalnie narażonych na zachowania korupcyjne, takich jak: zakupy, administracja czy zarządzanie kapitałem ludzkim. Szkolenia realizowane są przez pracowników komórek właściwych ds. compliance oraz trenerów wewnętrznych w spółkach w formule in-class, a także za pomocą platformy internetowej e-learning.
Szkolenia odbywają się wg zasad określonych w Procedurze ogólnej - przeciwdziałanie korupcji. Materiały szkoleniowe opracowywane są przez obszar Compliance i dostosowywane do specyfiki środowiska pracy pracowników.
Członkowie Rady Nadzorczej i Zarządu wraz z objęciem funkcji, oprócz obowiązkowych szkoleń, zapoznają się również z kluczowymi dokumentami rozszerzającymi zakres Kodeksu Etyki, co potwierdzają w oświadczeniu. Oryginały oświadczeń przechowuje Departament Nadzoru i Systemów Zarządzania.
W spółkach Grupy stosuje się zasadę „zero tolerancji” dla łapówek i innych form korupcji. Obowiązuje zakaz wręczania i przyjmowania niestosownych korzyści majątkowych, osobistych lub innych, które mogłyby zostać uznane za niewłaściwe wynagrodzenie. Na tego rodzaju zakazaną korzyść może składać się gotówka, prezenty, podróż o charakterze rozrywkowym czy wypoczynkowym lub usługi innego rodzaju.
Kontakty z pracownikami, partnerami i klientami zewnętrznymi są oparte na uczciwości. Niedopuszczalne jest przyjmowanie lub składanie ofert, które dotyczą nielegalnych korzyści, przyjmowanie lub dawanie łapówek. Wszyscy interesariusze traktowani są równo. Plany zakupowe dokonywane są na podstawie obiektywnych kryteriów. Nieakceptowalne jest przyjmowania ani ofiarowywania prezentów, które miałyby mieć wpływ na podejmowane decyzje biznesowe. Klauzule antykorupcyjne dołączane są do każdej umowy z partnerami i klientami. W Spółce wytypowano stanowiska, na których obowiązuje zasada „zero upominków”.
W GK PGE, w tym w KOGENERACJI S.A. i w EC Zielona Góra S.A. działa funkcja sygnalisty, czyli system zgłaszania nieprawidłowości. Szczegółowe informacje na ten temat zostały zawarte w rozdziale III pkt, S1 Własne zasoby pracownicze.
Incydenty korupcji lub przekupstwa
[G1-4] GK KOGENERACJA S.A. w 2024 r. nie odnotowała wyroków skazujących oraz grzywien za naruszanie przepisów antykorupcyjnych i przepisów w sprawie zwalczania przekupstwa. Spółki Grupy identyfikują ryzyka zachowań korupcyjnych. Odpowiedzialna jest za to kadra kierownicza, która zwraca uwagę i reaguje na wszelkie sytuacje, które mogą rodzić zachowania korupcyjne. Ponadto wszyscy pracownicy przechodzą szkolenie wstępne i okresowe (przynajmniej raz na 3 lata) z zakresu zagadnień związanych z przeciwdziałaniem korupcji i konfliktowi interesów oraz zasad ujętych w Polityce antykorupcyjnej.
Postępowania wyjaśniające w sprawie incydentów związanych z korupcją lub przekupstwami prowadzone są przez Koordynatora ds. Compliance (Bezstronna wewnętrzna komórka organizacyjna w rozumieniu Ustawy o ochronie sygnalistów), który składa oświadczenie o bezstronności oraz zobowiązuje się do zachowania poufności postępowania.
Grupa nie zidentyfikowała incydentów związanych z korupcją, jak również zwolnień lub kar nałożonych na pracowników związanych z korupcją lub przekupstwem. W okresie sprawozdawczym nie wystąpiły również incydenty dotyczące umów z partnerami i nie toczyły się sprawy sądowe, które dotyczyłyby tematu korupcji lub przekupstwa wniesione przeciwko spółkom Grupy i ich pracownikom.
Praktyki płatnicze w odniesieniu do opóźnień w płatnościach
[G1-6] W spółkach Grupy realizowany jest proces monitorowania i zarządzania płatnościami, m.in. poprzez wykorzystywanie zaawansowanego systemu ERP do monitorowania i automatycznego przypominania o otrzymaniu faktury oraz konieczności jej przeprocesowania.
Cyklicznie generowane są raporty dotyczące terminowości płatności i wydłużonych czasów obiegu procesowania faktur oraz realizowane są kontrole wewnętrzne w tym zakresie. Otrzymane raporty analizowane są przez służby księgowe, które na ich podstawie mogą podejmować odpowiednie działania korygujące i optymalizujące, minimalizujące ryzyko związane z nieterminowymi płatnościami.
W ramach kontroli wewnętrznych przeprowadzanych cyklicznie przez służby księgowe sporządzane są następujące raporty:
Dodatkowo spółki Grupy sporządzają Sprawozdania o terminach zapłaty w transakcjach handlowych za poszczególne lata, które składne jest do Ministerstwa Rozwoju i Technologii zgodnie z Ustawą z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.
Na potrzeby usprawnienia procesu obiegu faktur zakupowych:
W celu usprawnienia procesu płatności przelewy do zatwierdzonych merytorycznie dokumentów przygotowywane i wysyłane są do banku z odpowiednim wyprzedzeniem, aby ich realizacja nastąpiła zgodnie z terminami umownymi. Sporadycznie w uzasadnionych przypadkach przy spełnieniu warunków wymaganych przez Grupę istnieje możliwość przyspieszenia płatności do kontrahenta z zastosowaniem skonta.
Standardowym warunkiem płatności jest okres 30 dni od daty otrzymania dokumentu. Dodatkowo występują również terminy płatności 14 i 21 dni od daty wystawienia dokumentu.
| GK KOGENERACJA | |
Za rok zakończony 31 grudnia 2024 r. | |
|---|---|
Średni czas potrzebny na opłacenie faktury od dnia, w którym zaczyna się obliczać umowny lub ustawowy termin płatności (dni) | 23 |
| Odsetek płatności spółek Grupy dostosowany do standardowych warunków płatności (%) | 79 |
Na dzień 31 grudnia 2024 r. Grupa miała 4 nierozstrzygnięte postępowania sądowe dotyczące opóźnień w płatnościach.