Działalność Spółki
Otoczenie regulacyjne
KOGENERACJA S.A. spełnia wymogi prawa określone w art. 32 i art. 47 Prawa Energetycznego, posiada stosowne koncesje Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE) na prowadzoną działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania i dystrybucji energii elektrycznej oraz wytwarzania, przesyłania i dystrybucji ciepła, a w rozliczeniach z odbiorcami energii stosuje ceny i stawki opłat, których wysokość ustalona została we właściwych taryfach.
Taryfa dla ciepła
Od 1 stycznia 2024 r. obowiązywała XXIV Taryfa dla ciepła zatwierdzona przez Prezesa URE decyzją z dnia 11 grudnia 2023 r. (OWR.4210.67.2023.1276.XXIV.DB).
Decyzją z dnia 16 grudnia 2024 r. (OWR.4210.40.2024.1276.XXV.DBD) Prezes URE zatwierdził XXV Taryfę dla ciepła, która zaczęła obowiązywać w rozliczeniach z odbiorcami KOGENERACJI S.A. od dnia 1 stycznia 2025 r.
Taryfa na energię elektryczną
Decyzją Prezesa URE z dnia 23 czerwca 2005 r. (OWR-4211-5(4)/2005/1276/SS) Spółka uzyskała zwolnienie z obowiązku przedkładania do zatwierdzenia taryfy na energię elektryczną.
Taryfa na dystrybucję energii elektrycznej
Decyzją z dnia 14 lutego 2023 r. (OWR.4211.34.2022.1276.X.KKu3) Prezes URE zatwierdził X Taryfę dla energii elektrycznej w zakresie dystrybucji energii elektrycznej, która została wprowadzona do stosowania w rozliczeniach z odbiorcami od dnia 1 marca 2023 r.
Decyzją z dnia 16 maja 2024 r. (OWR.4211.39.2023.1276.XI.HK) Prezes URE zatwierdził XI Taryfę dla energii elektrycznej w zakresie dystrybucji energii elektrycznej, która została wprowadzona do stosowania w rozliczeniach z odbiorcami od dnia 1 czerwca 2024 r.
Ochrona odbiorców ciepła i energii elektrycznej
Ustawa z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw, zmieniona ustawą z dnia 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz. U. z 2024 r. poz. 859).
Cele regulacji
W okresie od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2025 r. stawki opłat za ciepło stopniowo rosły do ustalonych w ustawie poziomów. Przedsiębiorstwa energetyczne obowiązkowo stosują wobec uprawnionych odbiorców ceny i stawki za dostarczane ciepło nie wyższe niż wskazany w ustawie pułap, otrzymując w zamian wyrównanie.
Stawki opłat za ciepło do dnia 30 czerwca 2024 r.:
- 150,95 zł/GJ netto dla ciepła wytwarzanego w źródłach ciepła opalanych gazem ziemnym lub olejem opałowym,
- 103,82 zł/GJ netto dla ciepła wytwarzanego w pozostałych źródłach ciepła,
Stawki opłat za ciepło od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. dla wszystkich źródeł ciepła: 119,39 zł/GJ netto.
Stawki opłat za ciepło od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 30 czerwca 2025 r. dla wszystkich źródeł ciepła: 134,97 zł/GJ netto.
Wpływ na GK KOGENERACJA
Poziom cen zgodny z XXII Taryfą dla ciepła zatwierdzoną przez Prezesa URE wraz z późniejszymi zmianami nie przekraczał w roku 2024 średniej ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą. W przypadku ciepła wytwarzanego w źródłach Elektrociepłowni Zielona Góra S.A., cena ciepła z rekompensatą miała zastosowanie wyłącznie do odbiorców ciepła z lokalnych kotłowni gazowych począwszy od 1 października 2022 r. Od dnia 1 lipca 2024 r. w odniesieniu do ciepła wytwarzanego w EC Zawidawie, cena przekracza wartości określone w omawianym mechanizmie ochronnym, w związku z czym w rozliczeniach z odbiorcami jest stosowana średnia cena wytwarzania z rekompensatą
Ustawa z dnia 8 lutego 2023 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw, (zaktualizowana ustawą z dnia 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz. U. z 2024 r. poz. 859).
Cele regulacji
Ustawa wprowadziła maksymalne ceny dostawy ciepła, czyli ceny i stawki opłat z taryfy stosowanej w dniu 30 września 2022 r. w tym systemie, w zakresie zarówno wytwarzania ciepła, jak i jego przesyłania i dystrybucji, powiększone o 40%. Ograniczenie podwyżek cen ciepła dotyczyło odbiorców końcowych, tj. gospodarstw domowych i wymienionych w ustawie jednostek użyteczności publicznej.
Wpływ na GK KOGENERACJA
Poziom cen zgodny z XXIV Taryfą dla ciepła zatwierdzoną przez Prezesa URE obowiązującą od dnia 1 stycznia 2024 r. przekroczył 40% (oraz 46% od dnia 1 lipca 2024 r.) wzrostu cen i stawek opłat obowiązujących w dniu 30 września 2022 r. Przekroczenie maksymalnej ceny dostawy ciepła dotyczy odbiorców ciepła w poszczególnych grupach taryfowych.
Poziom cen ciepła w spółce zależnej EC Zielona Góra S.A. wynikający z XXIV Taryfy dla ciepła obowiązującej od 1 stycznia 2024 r. przekroczył w okresie do 30 czerwca 2024 r. 40% (oraz 46% od dnia 1 lipca 2024 r.) przyrostu cen i stawek opłat obowiązujących w dniu 30 września 2022 r. Przekroczenie maksymalnej ceny dostawy ciepła dotyczyło odbiorców ciepła z lokalnych kotłowni gazowych od 1 października 2022 r., a odbiorców ciepła z sieci ciepłowniczej od 17 stycznia 2023 r. Od dnia 1 lipca 2024 r. maksymalne ceny dostawy ciepła stosowane będą wyłącznie wobec uprawnionych odbiorców ciepła sieciowego.
Ustawa z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 r. oraz w 2024 r. w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (zmieniona ustawą z dnia 27 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 r. oraz w 2024 r. oraz niektórych innych ustaw).
Cele regulacji
Celem ustawy było wprowadzenie mechanizmu osłonowego, który będzie minimalizował podwyżki cen energii elektrycznej. Ograniczone zostały przychody wytwórców i sprzedawców przy jednoczesnej redystrybucji uzyskanych środków do odbiorców końcowych. Mechanizm zakłada, że niezależnie od wzrostu cen energii elektrycznej na rynku hurtowym w rozliczeniach z odbiorcami uprawnionymi stosuje się ceny za sprzedaż energii elektrycznej, tzw. cenę maksymalną na poziomie: 693 zł/MWh. Mechanizm zamrożenia cen taryfowych oraz ceny maksymalnej obowiązuje do dnia 30 września 2025 r.
Wpływ na GK KOGENERACJA
W Grupie Kapitałowej KOGENERACJA S.A. odbiorcy końcowi energii elektrycznej nie są gospodarstwami domowymi. W 2024 r. w Spółce Dominującej jeden odbiorca został objęty mechanizmem wsparcia zgodnie z art. 2 pkt 2 lit. b oraz c.
Poziom zużycia energii elektrycznej przez odbiorcę uprawnionego w okresie od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. w punkcie poboru energii wyniósł nie więcej niż 90% średniego rocznego zużycia energii elektrycznej tego odbiorcy z okresu od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2022 r.
Ustawa z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023 -2025
Cele regulacji
Ustawa wprowadziła obowiązek przekazywania comiesięcznego odpisu na Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny przez wytwórców energii elektrycznej oraz przedsiębiorstwa zajmujące się obrotem energii elektrycznej. Środki przekazane na Fundusz wykorzystywane były do wyrównywania różnicy między ceną rynkową sprzedanej energii elektrycznej a ustawowym limitem ceny, a także do finansowania innych działań związanych z rynkiem energii elektrycznej. Obowiązek dokonywania odpisu na Fundusz dotyczył okresu od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r.
Wpływ na GK KOGENERACJA
Końcowe rozliczenie odpisu nastąpiło w czerwcu 2024 r. i zostało ujęte jako pomniejszenie kosztów w kwocie 13 806 tys. zł.
Pozostałe zmiany legislacyjne
Ustawa z dnia 27 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2024 r. poz. 1847).
Cele regulacji
Ustawa wprowadza regulacje mające na celu przyspieszenie wydawania zezwoleń w obszarze OZE poprzez skrócenie obowiązujących terminów wskazanych postępowań oraz zakłada uznanie za nadrzędny interes publiczny działań dotyczących budowy lub modernizacji instalacji OZE oraz urządzeń i instalacji niezbędnych do przyłączenia do sieci danej instalacji OZE, a także instalacji pomp ciepła o mocy do 50 MW. Ustawa weszła w życie 28 grudnia 2024 r.
Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie maksymalnych wartości kosztów inwestycyjnych oraz kosztów operacyjnych wybudowania i funkcjonowania nowej porównywalnej jednostki kogeneracji
Cele regulacji
Projekt rozporządzenia stanowi realizację upoważnienia ustawowego zawartego w art. 59 ust.3 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, która nakłada na ministra właściwego do spraw energii obowiązek określenia, w drodze rozporządzenia, maksymalnych wartości kosztów inwestycyjnych oraz kosztów operacyjnych wybudowania i funkcjonowania nowej porównywalnej jednostki kogeneracji. Zmiana rozporządzenia polegała na uaktualnieniu stawek określonych w rozporządzeniu, dodano również regulacje przejściowe, aby zapobiec sytuacji, w której podmioty realizujące inwestycje w dotychczas obowiązującym stanie prawnym mogłyby w sposób negatywny odczuć skutki zmiany przepisów. Aktualizacja stawek określonych w rozporządzeniu wynika ze zmiany uwarunkowań realizacji inwestycji w sektorze elektrociepłowni oraz eksploatacji tego typu instalacji.
Rozporządzenie w sprawie zmiany wielkości udziału ilościowego sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w latach 2024-2026
Cele regulacji
Rozporządzenie określa poziom umarzania świadectw pochodzenia przez przedsiębiorstwa energetyczne prowadzących działalność obrotową w 2024 r. Rozporządzenie obniżyło poziom umorzenia przez przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się obrotem energią elektryczną, co wpływa na poziom przychodów wytwórców, którzy odpowiadają za podaż świadectw pochodzenia. Wśród wytwórców znajdują się również instalacje biomasowe, będące własnością przedsiębiorstw energetycznych wytwarzających ciepło.